20 sierpnia

Kalisz: mezuzy - pamiątki po Żydach

Kalisz. W przedwojennym Kaliszu odsetek Żydów momentami przekraczał nawet 35% ludności całego miasta. Pomimo upływu lat i dużych zniszczeń Kalisza z czasów I i II wojny światowej do dzisiaj można odnaleźć ślady po tej ludności. Pojawiają się zarówno kuczki (o jednej z nich wspominałem tutaj), jak i mezuzy. To właśnie tych drugich szukałem podczas ostatniej wizyty w Kaliszu w lipcu tego roku. Czym jest mezuza?

Tak mówi Wikipedia:
Mezuza (hebr. ‏מזוזה‎, dosł. odrzwia, futryna drzwiowa) – zwitek pergaminu z naniesionymi dwoma fragmentami Tory (Księga Powtórzonego Prawa 6,4–9 i Księga Powtórzonego Prawa 11,13–21), umieszczony w pojemniku wykonanym z drewna, metalu, kości lub szkła, albo w rurce, i zawieszany na zewnętrznej prawej framudze drzwi, w judaizmie mający wartość symboliczną, historyczną i religijną.

O kilku śladach po mezuzach wiedziałem z różnych źródeł, jednak o tym miejscu była cisza. Natrafiłem na nie zupełnie przypadkiem. Jest ono jak dla mnie szczególne, bo w futrynie pozostały aż 2 ślady po mezuzach. Warto wędrować swoimi ścieżkami i poszukać. Szukajcie - a znajdziecie!

Kalisz. Ślady po Żydach. Mezuza.

Kalisz. Ślady po Żydach. Mezuza.

2 komentarze:

Bobe Majse pisze...

Podwójnego śladu jeszcze nie "upolowałam". Gratuluję!

Cyberiusz pisze...

Ciekawy wpis, dobrze dowiedzieć się czym jest mezuza :D.

Super, że poszukujesz takich rzeczy - trochę zabawa w historyka :)

Copyright © 2016 Kamienice w Polsce. Klatkowiec. , Blogger